زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
 

استکبار آل فرعون (قرآن)





از مصادیق مستکبران که در آیات قرآن به آن اشاره شده، «آل فرعون» است.


۱ - مداومت در استکبار



استکبار آل فرعون به رغم مشاهده آياتِ حقّانيّت موسی علیه‌السلام:
«وَلَقَدْ أَخَذْنَا آلَ فِرْعَونَ بِالسِّنِينَ ... • فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمُ الطُّوفَانَ وَالْجَرَادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفَادِعَ وَالدَّمَ آيَاتٍ مُّفَصَّلاَتٍ فَاسْتَكْبَرُواْ وَكَانُواْ قَوْمًا مُّجْرِمِينَ؛ و ما فرعونيان را به خشكسالى گرفتار كرديم ... سپس بلاها را پشت سر هم بر آنها نازل كرديم: طوفان‌ و ملخ و آفت گياهى و قورباغه‌ها و خون را- كه نشانه‌هايى از هم جدا بودند- بر آنها فرستاديم؛ ولى باز بيدار نشدند، و تكبّر ورزيدند، و جمعيّت گنهكارى بودند.»

۲ - زمینه استکبار آل فرعون



گناه و تبه‌كارى آل فرعون، زمينه پيدايش روحيّه استكبارى در آنان:
«وَلَقَدْ أَخَذْنَا آلَ فِرْعَونَ بِالسِّنِينَ ... • فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمُ الطُّوفَانَ وَالْجَرَادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفَادِعَ وَالدَّمَ آيَاتٍ مُّفَصَّلاَتٍ فَاسْتَكْبَرُواْ وَكَانُواْ قَوْمًا مُّجْرِمِينَ؛ و ما فرعونيان را به خشکسالی گرفتار كرديم ... سپس بلاها را پشت سر هم بر آنها نازل كرديم: طوفان‌ و ملخ و آفت گياهى و قورباغه‌ها و خون را- كه نشانه‌هايى از هم جدا بودند- بر آنها فرستاديم؛ ولى باز بيدار نشدند، و تکبّر ورزيدند، و جمعيّت گنهكارى بودند.»
جمله «وَكَانُواْ قَوْمًا مُّجْرِمِينَ» بر ثبات و دوام وصف جرم در آل فرعون دلالت داشته و همين صفت عامل پيدايش روحيه استكبار در آنان شده است.

۳ - کیفر استکبار آل فرعون



استكبار آل فرعون، سبب گرفتارى آنان به آتش دوزخ:
«النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْهَا غُدُوًّا وَعَشِيًّا وَيَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَابِ • وَإِذْ يَتَحَاجُّونَ فِي النَّارِ فَيَقُولُ الضُّعَفَاء لِلَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا إِنَّا كُنَّا لَكُمْ تَبَعًا فَهَلْ أَنتُم مُّغْنُونَ عَنَّا نَصِيبًا مِّنَ النَّارِ؛عذاب آنها آتش است كه هر صبح و شام بر آن عرضه مى‌شوند؛ و روزى كه قیامت برپا شود مى‌فرمايد: فرعونيان را در سخت‌ترين عذاب‌ها وارد كنيد. به خاطر بياور هنگامى را كه در آتش دوزخ با هم به گفتگو و ستيز مى‌پردازند؛ ضعيفان به مستكبران مى‌گويند: ما پيرو شما بوديم، آيا شما امروز سهمى از آتش را به جاى ما پذيرا مى‌شويد؟!»
مرجع ضمير «يَتَحَاجُّونَ» به قرينه سياق مى‌تواند آل فرعون باشد.

۴ - استکبار در برابر آیات خدا



استكبار فرعونيان در برابر آیات الهی:
۱. «وَلَقَدْ أَخَذْنَا آلَ فِرْعَونَ بِالسِّنِينَ وَنَقْصٍ مِّن الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ • فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمُ الطُّوفَانَ وَالْجَرَادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفَادِعَ وَالدَّمَ آيَاتٍ مُّفَصَّلاَتٍ فَاسْتَكْبَرُواْ وَكَانُواْ قَوْمًا مُّجْرِمِينَ؛ و ما فرعونيان را به خشكسالى و كمبود ميوه‌ها گرفتار كرديم، شايد متذكّر گردند. سپس بلاها را پشت سر هم بر آنها نازل كرديم: طوفان‌ و ملخ و آفت گياهى و قورباغه‌ها و خون را- كه نشانه‌هايى از هم جدا بودند- بر آنها فرستاديم؛ ولى باز بيدار نشدند، و تكبّر ورزيدند، و جمعيّت گنهكارى بودند.»
۲.«ثُمَّ بَعَثْنَا مِن بَعْدِهِم مُّوسَى وَهَارُونَ إِلَى فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِ بِآيَاتِنَا فَاسْتَكْبَرُواْ ...؛بعد از آنها، موسی و هارون را با نشانه‌هاى خود به سوى فرعون و اطرافيانش فرستاديم؛ امّا آنها تكبّر كردند و زيرِ بارِ حق نرفتند....»
۳. «ثُمَّ أَرْسَلْنَا مُوسَى وَأَخَاهُ هَارُونَ بِآيَاتِنَا ... • إِلَى فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِ فَاسْتَكْبَرُوا ...؛ سپس موسى و برادرش هارون را با آيات خود فرستاديم ... به سوى فرعون و اطرافيان اشرافى او؛ امّا آنها تكبّر كردند....»

۵ - استکبار ناحق در زمین



برترى‌طلبى ناحق فرعون و كارگزارانش در زمین:
«وَقَالَ فِرْعَوْنُ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ مَا عَلِمْتُ ... • وَاسْتَكْبَرَ هُوَ وَجُنُودُهُ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ ...؛ اى گروه اشراف! من خدايى جز خودم براى شما سراغ ندارم. ... سرانجام فرعون ولشكريانش به ناحق در زمين تكبر ورزيدند....»

۶ - پانویس


 
۱. اعراف/سوره۷، آیه۱۳۰.    
۲. اعراف/سوره۷، آیه۱۳۳.    
۳. اعراف/سوره۷، آیه۱۳۰.    
۴. اعراف/سوره۷، آیه۱۳۳.    
۵. ابن عاشور، طاهر بن محمد، التحریر و التنویر، ج۹، ص۷۱.    
۶. غافر/سوره۴۰، آیه۴۶.    
۷. غافر/سوره۴۰، آیه۴۷.    
۸. طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۷، ص۳۳۵.    
۹. اعراف/سوره۷، آیه۱۳۰.    
۱۰. اعراف/سوره۷، آیه۱۳۳.    
۱۱. یونس/سوره۱۰، آیه۷۵.    
۱۲. مؤمنون/سوره۲۳، آیه۴۵.    
۱۳. مؤمنون/سوره۲۳، آیه۴۶.    
۱۴. قصص/سوره۲۸، آیه۳۸.    
۱۵. قصص/سوره۲۸، آیه۳۹.    


۷ - منبع


مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۱، ص۳۸۰، برگرفته از مقاله«استکبار آل فرعون‌».    
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۳، ص۲۲، برگرفته از مقاله «مصادیق مستکبرین (فرعونیان)».    


رده‌های این صفحه : آل فرعون | استکبار | موضوعات قرآنی




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.